Idag var det bättre!

Dagens ridpass på Dono var betydligt bättre än gårdagens. Mona hade långpisken så hon kunde sätta fart på oss från början, jag vill inte ha en skänkeldöv häst så bättre att få lite hjälp från backen. Han var mycket mer upp i formen idag och jag försökte verkligen tänka på att lätta av när jag lyft upp honom så jag inte bli kvar där. Sa till Mona att hon är tvungen att säga till mig om jag inte lättar. Jag kom dock ihåg det bättre när jag sagt det högt, då tänkte jag på det hela tiden.

Han kändes helt okej idag, inget wow men inte något jätte dåligt heller. Helt okej känsla, han kändes dock väldigt fin i högergaloppen mer bärig och framåt. Nu kunde vi hålla en lite mer normalt tempo i gallopen och jag kände att han fortfarande tänkte framåt hela tiden, det var kul. Han har även lagt sig mer i högertygeln nu, vilket är bra då han legat i vänster innan.

Idag fick vi lov att rida lösa i ridhuset också, det gick super bra! Alltid lika härlig känsla att sitta på sin egna häst! 😀 Så snart hoppas jag att vi kan gå ut i ridhuset själva och hoppa upp för att rida. Hoppa upp några gånger efter att vi ridit, för att se om det gick bra utan att Mona höll i. Gick så där….han hade inte direkt någon lust att stå still, men han bryr sig inte så mycket om att jag hoppar upp. Någon gång blir det nog häst av honom också 😉

Han har breddat sig bra under vilan åtminstånde för nu är det dags att ta bort fårskinnspadden, får han en gel padd under eller nått liknande. Vill ha något under så är chansen att han ska få sadeltvång lite mindre. Men det bör gå bra nu då det inte ska vara någon risk att sadeln kommer för långt ner. Så jag måste nog skicka iväg sadeln till italien för att värma om bommen, men förhoppningsvis kan jag vänta med det ett litet tag till. Prövar att ta bort fårskinnspadden först.


När jag precis hade fått tillbaka sadeln förra gången den varit på omvärmning.

Lämna en kommentar