Montess!

Inte blivit så mycket ridning under veckan då jag varit hyper dyper trött! Men i fredags red jag, och hon var så fin. Hon känndes rätt bra från början, jag hade planerat innan att hon verkligen skulle ligga mitt i mellan mina hjälper. Och när jag var super nog med det blev hon väldigt fin. Får man henne inte emellan hjälperna så kan man lika hjärna sluta och rida. Det låser sig för henne då och ingenting funkar.

Hon är lite specielll men en otroligt bra lärohäst. Där får man ingenting gratis, men får man henne rätt blir hon väldigt mycket enklare. Och då är hon även super rolig att rida. Och i fredags var hon som sagt väldigt fin, låg i mellan hjälperna och sög på bra  framåt efter lite lösgörande arbete.

Sedan red vi endel öppna, och där la jag även med en 10m volt vid B och E. Sedan red jag endel serpentinbågar med 3 bågar. Där var jag noga med att ställa om och att hon inte skulle smita iväg åt något håll, utan vara mitt emellan. Och hon fick även många skritt pauser.

Sedan började vi lite med galoppen, gjorde mycket fattningar. Var noga med att hon skulle ta i med sin lilla bakdel och verkligen sätta under sig i fattningen. Jag fattade vid en bokstav red några steg, i bland längre sträckor om hon inte känndes loss. Sen trav igen och ny fattning. Hon behöver träna lite på fattningarna då hon lätt stressar upp sig, men mot slutet känndes hon väldigt lugn och fin. Väntade på mig och tog dem lungt och sansat.

Och till sist blev det lite trav arbete där känndes hon väldigt fin och då skrittade jag av. Med andra ord ett otroligt roligt ridpassm med glad ryttare och glad hest!

Montes

 

Lämna en kommentar